مشاوره سئو یعنی چه؟
بهینهسازی وب سایت برای موتورهای جستوجو یا SEO در گذشته کار سادهتری بود. هر چه موتورهای جستوجو هوشمندتر شدند، بهینهسازی برای آنها نیز به فرایند پیچیدهتری تبدیل شد. در حال حاضر، روشهای مختلفی برای استفاده از خدمات سئو وجود دارد:
- میتوانید بهینهسازی وب سایت خود را به یک تیم متخصص بسپارید یا در حقیقت، برونسپاری کنید.
- میتوانید یک تیم متخصص SEO استخدام کنید که از یک لیدر و چند کارشناس تشکیل میشود.
- از افراد متخصص مشاوره سئو بگیرید. این مشاور ممکن است به استخدام سازمان شما دربیاید یا از خارج از سازمان به پروژه شما کمک کند.
انتخاب هر یک از این روشها، به اندازه سازمان، پروژه و میزان بودجه شما بستگی خواهد داشت. مشاوره بهینه سازی وب سایت فرایندی است که در آن یک فرد یا یک تیم متخصص، توصیههایی را برای عملکرد بهتر وب سایت به شما ارائه میدهد. او استراتژی کلی و جزئیاتی که لازم است در نظر گرفته شوند را در تمامی مراحل پروژه به اطلاعتان میرساند اما وظیفه اجرایی کردن این راهکارها و استراتژیها به عهده کارمندان دیگر خواهد بود.
چه زمانی به مشاوره بهینهسازی سایت نیاز داریم؟
در هر مرحلهای از کار که باشید، به مشاوره سئو نیاز خواهید داشت. بسیار بهتر است که از آغاز پروژه یک مشاور سئو در کنار خود داشته باشید؛ زیرا فرایند بهینهسازی وب سایت از همان ابتدای شکلگیری ایده کار آغاز میشود. انتخاب نام برند و عنوان دامنه، روش طراحی سایت، انتخاب هاست و سرور مناسب و … همه روی SEO سایت اثر میگذارند. هنگام طراحی سایت باید اصول سئو فنی یا تکنیکال در نظر گرفته شود و بنابراین مهم است که تیم طراحی وبسایت و مشاور سئو ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند.
اگر مدتی است وب سایت و کسبوکار آنلاین خود را راهاندازی کردهاید، هنوز هم میتوانید با استفاده از مشاوره سئو عملکرد خود را بهبود ببخشید. در این دوره، مشاور سئو وضعیت سایت را به دقت تحلیل میکند و استراتژیهای لازم را برای بهتر کردن این وضعیت، در اختیارتان میگذارد.
مشاوره سئو شامل چه خدماتی میشود؟
پاسخ این سوال بستگی دارد به این که چه زمانی تصمیم به استفاده از مشاوره SEO گرفتهاید و پروژه در چه مرحلهای است. به صورت کلی خدمات مشاوره سئو شامل موارد زیر میشود:
- بررسی کسبوکار شما، رقبا و بازار هدفتان
- آنالیز وب سایت و ارائه نتایج در قالب گزارشهای دقیق
- تعیین استراتژی و روشهای مختلف برای بهینهسازی وب سایت
- مشخص کردن هزینه حدودی هر استراتژی و کمک به شما برای انتخاب بهترین روش بهینهسازی با توجه به بودجهای که در اختیار دارید.
- ارائه راهکارهایی برای بهبود محتوای متنی و تصویری صفحات سایت
- اصلاح ساختار منوها و ساید بارها و فوتر ها
- پیدا کردن خطاهای وب سایت و ارائه راهکار برای اصلاح آنها
- بررسی و تحلیل کلمات کلیدی هدف، اولویتبندی کلیدواژهها و تعیین برنامه تولید محتوا بر اساس کیوردها
- تعیین استراتژی برای عملیات سئو آف پیج، لینکسازی، رپورتاژ آگهی و … .
- تعیین استراتژی برای بهبود فعالیت در شبکههای اجتماعی
- مشاوره برای برندسازی در فضای دیجیتال
- ارائه برنامه دقیق و مناسب برای تبلیغات کلیکی و بنرها
- ارائه گزارشهای منظم و دورهای برای نشان دادن میزان بازدید از وب سایت، نحوه رفتار کاربران، جایگاه سایت در کلمات کلیدی مد نظر
- و … .
هزینه مشاوره سئو چقدر است؟
همان طور که اشاره کردیم، روشهای مختلفی برای بهینهسازی وب سایت وجود دارد که هر یک از آنها، ملزومات و هزینههای خاص خود را میطلبند. از این گذشته، هزینهها با توجه به سابقه و تجربه مشاوری که در نظر دارید، هم متفاوت خواهد بود. با این حال، هزینه مشاوره سئو ممکن است کمتر از روشهای دیگر باشد. زیرا در این حالت، مشاور تحلیل میکند و راهکار ارائه میدهد. وظیفه اجرایی کردن این راهکارها به عهده خودتان خواهد بود. اگر قرار باشد متخصص سئو، اجرایی کردن استراتژیها را نیز خود به عهده بگیرد، لازم است بودجه بیشتری در نظر بگیرید.
بازه قیمتی گستردهای برای دریافت مشاوره وجود دارد و نوع قراردادها نیز متفاوت هستند. بعضی از قراردادها به صورت ساعتی بسته میشوند؛ یعنی به ازای هر ساعتی که مشاور در محل کار شما حضور دارد و روی پروژه کار میکند، مبلغ مشخصی را به او پرداخت خواهید کرد. این گونه افراد معمولا مشاورهای فریلنس هستند. همچنین میتوانید قرارداد و پرداختها را به صورت ماهیانه یا پروژهای تنظیم کنید.
مشاوره بهینهسازی برای چه افراد و وب سایتهایی مناسب است؟
نکته مهمی که لازم است در نظر بگیرید، این است که مشاور، عملیات اجرایی را به عهده نخواهد داشت. او وضعیت وب سایت و کسبوکار شما را تحلیل میکند و راهکارهایی را برای رسیدن به رتبه های برتر ارائه میدهد. وظیفه اجرایی کردن این راهکارها به عهده شما خواهد بود. با این اوصاف، این روش برای کسانی مناسب است که دانش فنی مناسب و زمان کافی برای اجرایی کردن توصیههای مشاور را داشته باشند. همچنین اگر در سازمان خود فردی را دارید که وقت و دانش کافی برای اجرای توصیهها را دارد، استفاده از مشاوره سئو برایتان مناسب خواهد بود. در غیر این صورت، بهتر است به صورت پروژهای قرارداد ببندید و همه مراحل را، از تدوین استراتژی تا اجرایی کردن ایدهها، به یک تیم بهینه سازی بسپارید.
در این مقاله مفهوم مشاوره سئو را بررسی کردیم. حالا که با جایگاه مشاور سئو آشنا شدهاید میتوانید تصمیم بگیرید که آیا این روش برای کسبوکار و وب سایتتان مناسب هست یا باید از روشهای دیگر استفاده کنید. در هر صورت توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، لازم است فضایی فراهم کنید که گروههای مختلف با تخصصهای گوناگون، بتوانند در سازمانتان به خوبی همکاری داشته باشند و در راستای یک هدف حرکت کنند.