تاثیر محتوا بر سئو
امروز قصد داریم درباره تاثیر محتوا بر سئو سایت صحبت کنیم. همه ما جملههایی شبیه به این را شنیدهایم: «محتوا پادشاه است!» یا «ارزش هر چیز به محتوای آن است» و … . حالا میخواهیم ببینیم این پادشاه چه تاثیری بر سئو میگذارد!
موتورهای جستوجو سرویسدهنده هستند و کاربران مشتریان آنها محسوب میشوند. هر کسی که کالا و خدمات ارائه میدهد، قطعا میخواهد مشتریان بیشتری جذب کند. موتورهای جستوجو هم همین هدف را دارند و همیشه به دنبال این هستند که بهترین محتوا را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارند. این جا بهترین یعنی مرتبطترین؛ یعنی کاربر به سرعت و در کمترین زمان چیزی را که میخواهد پیدا کند.
دلیل این که گوگل در حال حاضر محبوبترین موتور جستوجو در جهان محسوب میشود، این است که الگوریتمهای آن روز به روز باهوشتر میشوند و مرتبطترین نتایج را در اختیار کاربران میگذارند. این محتوا ممکن است هر چیزی باشد: فیلم، عکس، مقالههای آموزشی و … .
تاثیر محتوا بر سئو از همین نکته مشخص میشود: بهینهسازی برای گوگل یعنی به الگوریتمها بفهمانیم بهترین محتوا را در یک کوئری خاص تولید کردهایم؛ محتوایی که میتواند کاربران را راضی نگه دارد.
تاثیر محتوا بر سئو چیست؟
هدف نهایی همه سرچها، رسیدن به محتوای مناسب است. اگر محتوایی نباشد، گوگل چه چیزی را در نتایج نشان دهد!؟ یا اگر یک سایت بدون محتوا حتی در رتبه یک هم قرار بگیرد، کدام کاربری به سراغ آن خواهد رفت!؟ در مورد محتوای بیکیفیت نیز وضع به همین شکل است: حتی اگر در رتبه یک هم قرار بگیرد، نمیتواند کاربران را جذب کند. این کلید اصلی برای فهم تاثیر محتوا بر سئو به شمار میرود.
چگونه محتوای بهینه تولید کنیم؟
گوگل دائما الگوریتمهای خود را آپدیت میکند و ارتقا میدهد. هر الگوریتم مسئول یک کار است، وب سایتها را از ابعاد خاصی بررسی میکند و برای پیدا کردن بهترین نتایج، معیارهایی دارد. با وجود این معیارها میتوانید محتوای وب سایت خود را بهینه کنید. بهینهسازی محتوا، سئو نویسی یا تولید محتوای سئو بیس یعنی محتوایی تولید کنید که کیفیت آن برای موتورهای جستوجو قابل درک باشد. همگام با این به روز رسانیها، خالقان محتوا نیز شیوههای خود را به روز میکنند تا تطابق بیشتری با معیارهای موتورهای جستوجو داشته باشد. تکنیکهای زیر میتوانند در تاثیر محتوا بر سئو را بیشتر کنند:
کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید
در مورد هر موضوعی، به شکلهای مختلف میتوان صحبت کرد. لازم است زبان مخاطبانتان را یاد بگیرید و با همان زبان صحبت کنید. برای این کار تحقیق کلمات کلیدی لازم است. یعنی تحقیق کنید کاربران در یک موضوع خاص چگونه سرچ میکنند.
این روزها تمایل مردم به جستوجو با عبارتهای طولانیتر بیشتر شده است. مثلا کسی که میخواهد مقالات آموزشی درباره سئو پیدا کند، به جای جست وجوی تک کلمهای، عبارت سئو چیست را جستوجو میکند. به این ترتیب، مقالاتی که مستقیما به این سوال پاسخ داده باشند در رتبههای اول نشان داده میشوند و مثلا آگهیهای سئو وب سایت به نمایش در نمیآید.
محتوا را با کلمات کلیدی مناسب بهینه کنید
وقتی کلمه کلیدی مورد نظر کاربران را پیدا کردید، لازم است متن را با استفاده از آن بهینه کنید. این جا اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما چند راهکار قطعی نیز وجود دارد.
- تیتر جذابی انتخاب کنید که کلمه کلیدی در آن به کار رفته باشد.
- از کلیدواژه و مترادفهای آن در هدر استفاده کنید.
- کلیدواژه را در پاراگراف اول و پاراگراف آخر متن بیاورید.
- چگالی مناسب کلمات کلیدی را رعایت کنید. استفاده بیش از حد از این کلمات برای کاربر آزاردهنده است و باعث میشود الگوریتمها متن را اسپم بدانند.
- از واژهها و عبارتهای مترادف و مرتبط با کیورد اصلی استفاده کنید.
برای کاربر بنویسید
رفتار کاربر و واکنشی که به یک محتوا نشان میدهد، برای موتور جستوجو مهم است. هر چه کاربران بیشتری یک محتوا را بپسندند، رتبه آن محتوا بهتر خواهد شد. معیارهای مختلفی برای سنجیدن علاقه کاربران وجود دارد: مدت زمانی که در صفحه میمانند، تعداد اشتراکگذاریها، تعداد نظرات و کامنتها، تعداد کلیک لینکهای داخلی و … . کیفیت محتوا بخش مهمی از تجربه کاربری را تشکیل میدهد و تجربه کاربری عالی به عنوان یک فاکتور مهم در رتبهبندی وب سایت محسوب میشود.
خوانا بنویسید
تجربه کاربری اهمیت بسیاری در سئو دارد. وقتی صحبت از محتوای متنی باشد، خوانایی یکی از عوامل مهم در بهبود تجربه کاربری محسوب میشود. موارد زیر میتوانند خوانش متن را تا حدود زیادی بهبود ببخشند:
- برای متن یک ساختار منطقی در نظر بگیرید. میانتیتر یا هدینگهای جذاب انتخاب کنید و بخشهای مختلف را با استفاده از آنها از هم جدا کنید. کاربر باید بتواند با مشاهده میانتیترها تصویری کلی از محتوای متن به دست بیاورد.
- برای مشخص کردن نکات مهم استفاده کنید از بولت پوینت استفاده کنید.
- جملات طولانی و پاراگرافهای بلند، چشم مخاطب را خسته میکنند. تا حد امکان جملهها را کوتاه نگه دارید و سعی کنید پاراگرافها بیشتر از چهار خط نشوند.
- از علائم نگارشی مثل نقطه، ویرگول و نقطهویرگول، به جا و به اندازه استفاده کنید.
برای محتوا بازاریابی کنید
تولید محصول عالی به تنهایی کافی نیست. باید بتوانید آن محصول را به مردم معرفی کنید و در اختیارشان قرار دهید. بازاریابها دقیقا همین کار را میکنند. یعنی محصول را با روشهای مختلف در دسترس مردم قرار میدهند. وقتی یک محتوای عالی تولید کردید، لازم است آن را به کاربران معرفی کنید. رابطه دوجانبهای بین محتوا و سئو وجود دارد. محتوایی که در رتبههای بالا قرار بگیرد، بیشتر دیده میشود و محتوایی که بیشتر دیده شود، رتبه بالاتری به دست میآورد! بازاریابی برای محتوا از طریق انتشار در شبکههای اجتماعی صورت میگیرد. البته رپورتاژ و تبلیغ نیز در این زمینه کمککننده خواهد بود.
همه ما وب سایتهایی را دیدهایم که با داشتن محتوای بیکیفیت، هنوز هم در رتبههای بالا قرار دارند! معیارهای مختلفی برای رتبهبندی وجود دارد و محتوا یکی از آنها است. عوامل زیادی بر بهینهسازی سایت تاثیر میگذارند و تاثیر محتوا بر سئو یکی از فاکتورهایی است که باید در نظر بگیرید. با این حال یک نکته را در نظر داشته باشید: ارزش هر چیزی به محتوای آن است! گوگل این را میداند و هر روز، در تشخیص محتوای باکیفیت، مهارت بیشتری پیدا میکند.