برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برند Brand به مارک و نشانی گفته می‌شود که یک سازمان را با آن می‌شناسیم. منظور فقط نام و لوگو نیست، برند هویت یک مجموعه را نشان می‌دهد.

با این توصیف، برندسازی یعنی هویت دادن به یک سازمان. یعنی تصویر و حسی از سازمان در ذهن مخاطب ایجاد کردن. از زمانی که ایده اولیه یک شرکت یا سازمان شکل می‌گیرد و نامی برای آن انتخاب می‌شود ما در حال ساخت یک برند هستیم، حتی اگر خودمان از این فرایند آگاه نباشیم.

برندینگ

در حقیقت چه بخواهیم و چه نخواهیم برند ما ساخته می‌شود. به هر حال مخاطبان تصویری از ما در ذهن دارند و ما را به چیزی می‌شناسند. این مسئله در مورد پرسونال برند یا برند شخصی هم صدق می‌کند. اگر برندتان را خودتان نسازید دیگران آن را برایتان میسازند. مثلا من برنامه‌ای برای این که یک آدم خوش‌خواب فراموشکار شناخته شوم نداشتم! با این حال، اطرافیانم این ویژگی‌ها را مکرر در من دیده‌اند و حالا به بخشی از برند شخصی‌ام تبدیل شده است!

دانش برندینگ با این هدف ایجاد شد که این فرایند را آگاهانه کند. با استفاده از اصول و قواعد این دانش، می‌توانیم برند را خودمان با ویژگی‌هایی که می‌خواهیم خلق کنیم و این برند را به تعداد بیشتری از مردم بشناسانیم. هر چند کار به این راحتی‌ها که گفتم نیست!

برندسازی چگونه انجام می‌شود؟

نظرات مختلفی در مورد برندسازی وجود دارد و مراحل متعددی برای آن ذکر می‌شود. یکی از مشهورترین طبقه‌بندی‌ها را جیم سیگنورلی ارائه داده است و در آن پنج مرحله برای برندسازی در نظر گرفته می‌شود:

  • آگاهی بخشی: کاری کنید که مردم از وجودتان مطلع شوند.
  • درک کردن: کاری کنید که مردم هویت برند شما را درک کنند.
  • اعتماد سازی: کاری کنید که مردم به شما اعتماد کنند.
  • وابسته کردن: کاری کنید که مردم به سازمان، خدمات و محصولات شما وابسته شوند.
  • ارتباط مداوم با مشتری: ارتباط‌تان را با مشتریان حفظ کنید.

روش‌های مختلفی برای انجام این کارها وجود دارد اما من قصد ندارم به تکنیک‌های برندسازی بپردازم. بلکه می‌خواهم ارتباط سئو و برندسازی را بررسی کنم.