شوک محتوا چیست؟ و چرا در بازاریابی محتوا یک استراتژی پایدار نمی‌باشد؟

شوک محتوا چیست؟ و چرا در بازاریابی محتوا یک استراتژی پایدار نمی‌باشد؟

برای زمان زیادی، بازاریابی محتوا یک دوره طلایی بود. هر کسب‌وکاری با نوشتن یک محتوای خوب و منحصربه‌فرد به راحتی می‌توانست در نتایج جستجو در رتبه‌بندی خوبی قرار گیرد. اما امروزه به‌دلیل افزایش تولید محتوا در پلتفرم‌های مختلف، جذب مشتری به‌سختی صورت می‌گیرد. به این واقعیت پیش‌آمده “شوک محتوا” می‌گویند. اگر می‌خواهید بدانید شوک محتوا چیست و چه تاثیری در بازاریابی دیجیتال خواهد داشت، به ادامه مقاله توجه کنید!

شوک محتوا چیست ؟

تولید محتوا یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است که به‌وسیله آن می‌توان بر تعداد بازدیدکنندگان افزود. اما تولید کردن یک محتوای خوب نیازمند استراتژی محتوا مناسب است. همچنین نیازمند عواملی است که می‌تواند بر اقتصاد بازاریابی محتوا تأثیر بگذارد،‌ این عوامل در واقع مقدار محتوای تولید شده و مقدار محتوای مصرفی است.

اصطلاح “شوک محتوا” را اولین‌بار، وبلاگ‌نویس معروفی به نام مارک شافر برای توصیف واقعیت در دنیای بازاریابی دیجیتال ابداع کرد. با استفاده از معادلات ساده‌ی اقتصادی او این استدلال را مطرح کرد که عرضه‌ی محتوای وب، هرسال دو برابر می‌شود در حالی که “تقاضا” محدود است و تقاضا یعنی توانایی کاربر برای مصرف است.

در دنیای اقتصاد، زمانی‌که عرضه بیش‌تر از تقاضا باشد، قیمت‌ها افت می‌کنند. اما در دنیای بازاریابی محتوا که ما به رایگان محتوا منتشر می‌کنیم، برای اینکه مردم محتوای ما را مصرف کنند، در واقع مجبور به پرداخت هزینه هستند. این هزینه در محتوای بازاریابی در واقع همان مقدار زمانی است که بازدیدکنندگان ما در وب‌سایتمان می‌گذارنند. این روند رو به افزایش مصرف محتوا پایدار نیست، زیرا هر انسانی دارای یک محدودیت فیزیولوژیکی در برابر مقدار محتوایی است که می‌تواند مصرف کند.

به‌خاطر وجود شوک محتوایی، تولید محتوا به‌سختی و همراه با هزینه و زمان زیادی تولید می‌شود. به‌همین‌دلیل برای رشد و کسب رتبه‌های بهتر در بازاریابی محتوا، رعایت کیفیت و استفاده از ابزارهای مختلف در جهت پیشرفت، ‌امری ضروری است.

دلایل شکل‌گیری شوک محتوا

۱- نفوذ اینترنت و در دسترس بودن آن در هر زمان و مکان

این دسترسی باعث شده است که هر شخصی بتواند بر روی هر پلتفرمی، رسانه اختصاصی خود را داشته باشد. به یک تولید کننده‌ محتوا تبدیل شود. از استوری و پست در  شبکه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت‌های کاری، برندینگ همگی نوعی تولید محتوا به‌حساب می‌آیند.

۲- افزایش بسترهای عرضه محتوا

هر روزه شاهد افزایش شکل‌گیری کانال‌های عرضه‌ی محتوا و پلتفرم‌های اجتماعی جدیدی بر روی اینترنت هستیم. هر پلتفرم تولید شده، سعی در رقابت با دیگر پلتفرم‌ها در جذب بازدیدکنندگان دارد. فضاهایی مجازیی مانند: تلگرام و اینستاگرام و لینکدین و … .

۳- افزایش حجم محتوای رایگان در فضای مجازی

کسب‌وکارها و افراد زیادی هیتند که در راستای بازاریابی، محتوا تولید می‌کنند. وجود حجم زیادی از محتوای تولیدی باعث می‌شود که دیگر مخاطبان احساس وابستگی و نیاز نداشته باشند.

شوک محتوا چیست

چگونه بر شوک محتوا غلبه کنید؟

پس از اینکه متوجه شدید شوک محتوا چیست و در بازاریابی محتوا چه تاثیری دارد. حال باید بتوانیم با رعایت مواردی بر آن غلبه کنیم.

در واقع هیچ تکنیک قوی و محکمی برای غلبه بر شوک محتوا وجود ندارد. هیچ راهکاری سریع وجود ندارد که باعث شود محتوای شما ناگهان برجسته شود. اما در زیر دو موضوع اصلی وجود دارد که به نظر می رسد در بازاریابی محتوا باید وجود داشته باشند.

زمانی که شما محتوایی را تولید می‌کنید، باید دقت داشته باشد که محتوای شما منبع خوبی برای مشکلات و سوالات کاربرانتان باشد. به عنوان مثال شما مقاله‌ای درباره ۱۰ مورد از مکان‌های دیدنی شهر ونیز در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. بازدیدکنندگان وب‌سایت شما از شما به‌عنوان یک کارشناس محتوا می‌خواهند که نشان دهید چرا آن محتواهایی که منتشر کردید،‌ باید توسط آن‌ها دیده شود. همچنین ممکن است از شما بخواهند که تصاویر، مکان‌ها، فیلم‌ها، نقشه،‌ نحوه دسترسی و غیره را منتشر کنید. این محتوا ارزش واقعی مخاطبان شما را فراهم می‌کند.

محتوای تولید شده از طرف شما به ارتقا کافی نیاز دارد تا بتواند آن را از استاتیک بودن خارج کرده و در نتایج جستجو بهتر قرار دهد که مخاطبان شما با آن درگیر شوند و موتورهای جستجو نیز ارزش آن را ببینند. بدون این فعالیت اولیه ، محتوای شما جابجا نمی‌شود. مهم نیست که چند بار آن را منتشر کنید و بگویید یا بنویسید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که هرچه موضوع یا کلمه کلیدی که در محتوای خود استفاده می‌کنید،‌ رقابتی‌تر باشد، احتمال رتبه‌بندی برای آن در جستجو کمتر است. هنگام ارائه ایده های محتوایی، این را در نظر بگیرید.

در کل همیشه به‌یاد داشته باشید که محتوایی که ایجاد می‌کنید، همچنان برای حل مشکل و یا قصد کاربر باشد.