راه اندازی کسب و کار

برخی افراد به جهت آنکه کالا یا خدماتی ارائه دهند اقدام به ثبت شرکت می کنند و نام آن کالا و خدمات را بر روی شرکتی که ثبت می کنند می گذارند.
شرکت همانطور که از نامش پیداست از خانواده واژه های شراکت و شریک است. در مجموعه ای با عنوان شرکت افراد از 2 نفر به بالا جمع می شوند و به فعالیت های اقتصادی می پردازند. همچنین سود و زیان کسب و کار راه اندازی شده میان اعضای شرکت تقسیم می شود.
اغلب افراد گمان می کنند برای ارائه محصول یا خدمتی خاص ثبت شرکت کافی است و دیگر کسی نمی تواند به نام آن ها فعالیتی مشابه انجام دهد. این تصوری اشتباه است. مرحله بعد از ثبت شرکت مورد نظر ثبت برند و علامت تجاری است. تنها در این صورت است که می توانند محصولی را به نام خود ثبت کنند و از آن در محافظت کرده و نسبت به آن حق قانونی داشته باشند.
احتمالا افرادی را دیده باشید که با یکدیگر مغازه ای زده اند و یا در یک کاسبی را با هم راه اندازی کرده اند. اما به دلیل آنکه آن ها شرکتی را به صورت رسمی و قانونی به ثبت نرسانده اند، یکی از شرکا محصول و کالا را مخفیانه به نام خود ثبت کرده و امتیاز قانونی آن را از آن خود نموده است.

شرکت ها مجموعا به 2 دسته شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم بندی می شوند:

الف ) شرکت تجاری
نوعی از شرکت ها هستند که تحت سیطره ی قوانین تجارتی می باشند و هدف از ایجاد آن ها بدست اوردن سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضا می باشد .خود شرکت های تجاری به 7 زیر شاخه تقسیم می شوند:
شرکت سهامی خاص و یا عام
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت مختلط سهامی
شرکت نسبی
شرکت تعاونی

ب ) شرکت های مدنی
این گونه از شرکت ها از در هم آمیختن سهم الشرکه ی نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی به وجود می آید با این تفاوت که مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال پیدا نخواهد کرد.

و اما از دیگر نکات مهم در ایجاد یک کسب و کار و یا ثبت شرکت اخذ کد اقتصادی است.

دریافت کارت بازرگانی از مهمترین وظایف تاجران، شرکت ها و موسسات می باشد.
دارندگان این کارت، چنانچه شخص حقیقی باشند، بعنوان تاجر شناخته می‌شوند و دارای امتیازات ویژه‌ای نسبت به افراد عادی می باشند.
برای افراد دارای این کارت که به دلیل تجارت مجبور به سفرهای متعدد هستند، ویزای تجاری صادر می‌ گردد .
از دیگر مزیت های داشتن کارت بازرگانی، امکان عضویت صاحب کارت در اتاق‌ های بازرگانی است.
صاحبان کارت بازرگانی امکان ثبت نام و علائم تجاری غیرفارسی (لاتین) دارند.
همچنین ان ها می‌توانند واردات کالا از مناطق آزاد کشور به داخل مرزهای کشور داشته باشند.

قابل ذکر است که در زمان منعقد نمودن قراردادهای مهم تجاری و کاری، در اختیار داشتن کارت بازرگانی، رتبه بندی شرکت و داشتن گرید و نیز تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی و داشتن کد اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به کار شما اعتبار و سرعت می بخشد.

دسته‌بندی نشده